Genusmedvetet ledarskap
Vad är det som gör att män för det mesta hamnar i toppen och tar ledningen i företag och verksamheter? Trots att utbudet av kvinnor med konkurrenskraftig kompetens stadigt ökar, spå envisas dessa mönster med att återuppstå. Hur påverkar detta företags tillväxtambitioner på sikt?
Några som sökt svar på dessa frågor är Hälsinglands sparbank, Acreo och Ericsson i Hudiksvall, som deltagit i ett framgångsrikt forskningsprojekt inom Fiber Optic Valley. De har upplevt hur genusmedvetenhet utmanar företagskulturen, bidrar till innovationer och effektiviserar verksamheter.
Den här bocken visar hur ett genusmedvetet ledarskap kan utveckla organisationer till attraktiva och konkurrenskraftiga arbetsplatser. I boken beskrivs hur företag har arbetat framgångsrikt med sitt förändringsarbete.
Boken vänder sig till dig som söker kunskap om hur jämställdhet, ledarskap och lönsamma verksamheter hänger ihop. Med fördel kan boken användas som kurslitteratur inom t ex genusvetenskap och organisationsteori.
I boken skriver bland annat vår VD Christina Franzén om ledningsstyrt jämställdhetsarbete.